Strategisch opereren

Iedere ontwikkeling verloopt anders. Toch helpt het om een strategie op te stellen waar we ons aan vast kunnen houden. In de praktijk blijkt dat strategisch opereren werkt. De meeste individuen, teams en organisaties opereren over het algemeen totaal niet strategisch. Het gevolg is dat veel energie wordt verspild aan activiteiten (zoals ongestructureerd langdurig overleg, of juist werken zonder enig overleg) die de gewenste resultaten geen stap dichterbij brengen.

Doelgericht resultaten behalen

Met een strategische aanpak werk je doelgericht zodat je de gewenste resultaten wél behaalt. Afhankelijk van jouw situatie en ambities stellen we een strategie op waarmee we stap voor stap je doelen realiseren.

Een strategische planning kent een aantal vaste componenten:

1. Inventarisatie van de bestaande situatie

Het is belangrijk om vanuit verschillende perspectieven de bestaande situatie in kaart te brengen, zodat een realistisch beeld ontstaat.

Inventarisatie bestaande situatie
Analyse

2. Analyse 

Vervolgens is het zaak om in de bestaande situatie oorzaken en gevolgen van de waargenomen feiten te benoemen. Wat zijn de onderliggende patronen en op welke wijze kan met zo min mogelijk inspanning maximaal effect worden bereikt?

3. Visie

Schets (de ontwikkeling van) het relevante spectrum waarin je opereert, en hoe je daarin succes gaat bereiken. Wat is je visie? De ideale visie omvat de ambities van de organisatie en van de individuele werknemers en brengt deze samen.

Visie
Waarden

4. Waarden

Benoem de waarden die het fundament gaan vormen van je succes. Waar geloof je in en hoe onderscheid je je van een andere organisatie? Waar krijg je energie van? Doordat de doelen en toekomstige acties gebaseerd zijn op gemeenschappelijke waarden, zijn de medewerkers intrinsiek betrokken en gemotiveerd. 

5. Missie/doel

Bepaal wat je belangrijkste doel of missie is. Wat is het bestaansrecht van je organisatie? En voor wie besta je? Wie zijn je belangrijkste belanghebbenden? Wat is de fundamentele behoefte waarin je wilt voorzien?

Missie en doel bedrijf
Doelen stellen

6. Doelen stellen

Focus je op je doelen, dan vallen je barrières weg. Focus je op je barrières, dan vallen je doelen weg. Welke stappen zijn er nodig om de missie te realiseren? Door het stellen van doelen worden missie en waarden al enigszins geconcretiseerd.

7. Criteria, meetpunten, resultaten

Ook wel zo mooi genoemd: Key Performance Indicators (KPI). Niet om nodeloos ingewikkeld te doen. Wel om een scherp beeld te creëren van waar je naartoe wilt met je organisatie, zodat je ook op de weg daarnaartoe kunt zien of je goed bezig bent.

Tijdens het bepalen van de KPI komen de verschillende deelnemers aan een project erachter of ze met elkaar op één lijn zitten. Op deze manier ontstaan er in het vervolg van het traject geen teleurstellingen.

Criteria
Actie ondernemen

8. Actie

Wat gaat iedereen exact doen om het doel te bereiken? Welke acties zijn er nodig en hoe vaak?

9. Tijdpad

Wanneer moet er worden gehandeld? Wanneer vinden de acties plaats en wanneer willen we de resultaten zien?

Tijdpad
Verantwoordelijkheden

10. Verantwoordelijkheden

Wie is verantwoordelijk voor welk onderdeel van het plan? Door dit duidelijk af te spreken weet iedereen concreet wat er moet gebeuren en waar hij/zij verantwoordelijk voor is. Dit is een wezenlijk onderdeel voor elke organisatie die wil groeien.

Harry van der Valk

08-03-2019

HV Software
Ik werk al geruime tijd samen met Mark. Eén keer gedurende een coaching traject en momenteel met een training ‘Inspirerend Ondernemen’. Ik vind hem een goede coach. Hij luistert, observeert en hij laat je naar de kern van je probleem gaan. Hij stuurt je naar de oplossing door de juiste vragen te stellen. Ik vind de werkwijze prettig en ik raad Mark aan als je meer uit je onderneming wilt halen.

Rolf de Leeuw

31-03-2017

Financieringsspecialist Corporate Banking at Rabobank Regio Schiphol
Ik vind Mark deskundig en eerlijk. Mark creëerde bewustzijn van mijn eigen denken en doen, waardoor ik op een andere manier naar mijzelf ben gaan kijken. Door deze inzichten kan ik mij als professional en als mens verder ontwikkelen. Sessies met Mark zijn tevens een boost voor je zelfvertrouwen.

Willem Vriend

18-02-2010

Owner, Van Wezel accountants en adviseurs
Ons kantoor heeft de hulp van Mark Gobée ingeroepen bij de vaststelling van onze missie en visie. In meerdere sessies heeft hij ons begeleid naar een eindresultaat waarmee wij erg tevreden zijn. Mark heeft tevens workshops voor cliënten en medewerkers voor ons kantoor georganiseerd op het gebied van interne en externe communicatie. Hiermee hebben wij de relaties van ons kantoor kunnen versterken en de bijeenkomsten waren voor alle deelnemers erg leerzaam. Daarnaast heeft Mark voor vele van onze cliënten geadviseerd en begeleid; met name op gebied van interne en externe communicatie.