Doelgericht resultaten behalen
Met een strategische aanpak werk je doelgericht zodat je de gewenste resultaten wél behaalt. Afhankelijk van jouw situatie en ambities stellen we een strategie op waarmee we stap voor stap je doelen realiseren.
Een strategische planning kent een aantal vaste componenten:
1. Inventarisatie van de bestaande situatie
Het is belangrijk om vanuit verschillende perspectieven de bestaande situatie in kaart te brengen, zodat een realistisch beeld ontstaat.


2. Analyse
Vervolgens is het zaak om in de bestaande situatie oorzaken en gevolgen van de waargenomen feiten te benoemen. Wat zijn de onderliggende patronen en op welke wijze kan met zo min mogelijk inspanning maximaal effect worden bereikt?
3. Visie
Schets (de ontwikkeling van) het relevante spectrum waarin je opereert, en hoe je daarin succes gaat bereiken. Wat is je visie? De ideale visie omvat de ambities van de organisatie en van de individuele werknemers en brengt deze samen.


4. Waarden
Benoem de waarden die het fundament gaan vormen van je succes. Waar geloof je in en hoe onderscheid je je van een andere organisatie? Waar krijg je energie van? Doordat de doelen en toekomstige acties gebaseerd zijn op gemeenschappelijke waarden, zijn de medewerkers intrinsiek betrokken en gemotiveerd.
5. Missie/doel
Bepaal wat je belangrijkste doel of missie is. Wat is het bestaansrecht van je organisatie? En voor wie besta je? Wie zijn je belangrijkste belanghebbenden? Wat is de fundamentele behoefte waarin je wilt voorzien?


6. Doelen stellen
Focus je op je doelen, dan vallen je barrières weg. Focus je op je barrières, dan vallen je doelen weg. Welke stappen zijn er nodig om de missie te realiseren? Door het stellen van doelen worden missie en waarden al enigszins geconcretiseerd.
7. Criteria, meetpunten, resultaten
Ook wel zo mooi genoemd: Key Performance Indicators (KPI). Niet om nodeloos ingewikkeld te doen. Wel om een scherp beeld te creëren van waar je naartoe wilt met je organisatie, zodat je ook op de weg daarnaartoe kunt zien of je goed bezig bent.
Tijdens het bepalen van de KPI komen de verschillende deelnemers aan een project erachter of ze met elkaar op één lijn zitten. Op deze manier ontstaan er in het vervolg van het traject geen teleurstellingen.


8. Actie
Wat gaat iedereen exact doen om het doel te bereiken? Welke acties zijn er nodig en hoe vaak?
9. Tijdpad
Wanneer moet er worden gehandeld? Wanneer vinden de acties plaats en wanneer willen we de resultaten zien?


10. Verantwoordelijkheden
Wie is verantwoordelijk voor welk onderdeel van het plan? Door dit duidelijk af te spreken weet iedereen concreet wat er moet gebeuren en waar hij/zij verantwoordelijk voor is. Dit is een wezenlijk onderdeel voor elke organisatie die wil groeien.
Dit hebben mijn klanten ervaren
Als businesscoach, performance coach en strategisch partner heb ik ondernemers geholpen met het overkomen van de meest uiteenlopende obstakels binnen hun bedrijf. Hier vind je enkele testimonials van klanten die ik heb mogen begeleiden.
Ik werk al geruime tijd samen met Mark. Eén keer gedurende een coaching traject en momenteel met een training ‘Inspirerend Ondernemen’. Ik vind hem een goede coach. Hij luistert, observeert en hij laat je naar de kern van je probleem gaan. Hij stuurt je naar de oplossing door de juiste vragen te stellen. Ik vind de werkwijze prettig en ik raad Mark aan als je meer uit je onderneming wilt halen.
Ik vind Mark deskundig en eerlijk. Mark creëerde bewustzijn van mijn eigen denken en doen, waardoor ik op een andere manier naar mijzelf ben gaan kijken. Door deze inzichten kan ik mij als professional en als mens verder ontwikkelen. Sessies met Mark zijn tevens een boost voor je zelfvertrouwen.
Ons kantoor heeft de hulp van Mark Gobée ingeroepen bij de vaststelling van onze missie en visie. In meerdere sessies heeft hij ons begeleid naar een eindresultaat waarmee wij erg tevreden zijn. Mark heeft tevens workshops voor cliënten en medewerkers voor ons kantoor georganiseerd op het gebied van interne en externe communicatie. Hiermee hebben wij de relaties van ons kantoor kunnen versterken en de bijeenkomsten waren voor alle deelnemers erg leerzaam. Daarnaast heeft Mark voor vele van onze cliënten geadviseerd en begeleid; met name op gebied van interne en externe communicatie.